Van geoliede machine naar complete chaos op 3 weken tijd.

Yep, dit kan ook jou overkomen!

Het verhaal dat ik je zo meteen vertel, maak je liever niet mee als manager van een bloeiend bedrijf. En al zeker niet als klant, leverancier of werknemer. Want zie je, elke partij heeft baat bij een goed geoliede machine die vlekkeloos draait.

Maar wat als er toch heimelijk een kink in de kabel zit? Hoe lang kan die onopgemerkt blijven? En hoe groot is de chaos als die machine toch ineens stokt?

Van kwaad naar erger

Vanya werkt al meer dan 7 jaar als Order Entry medewerker bij een grootleverancier van bouwmaterialen. Ze doet haar werk supergraag. En het systeem waarmee ze werkt, kent ze op haar duimpje.

Maandag 17 februari 2020

Na een deugddoend weekend arriveert Vanya om 8 uur op haar werk. De CEO roept iedereen bij elkaar voor een belangrijke mededeling. Er komt een uitzonderlijk grote piekperiode aan, de komende weken vergen net iets meer commitment. Zijn motiverende speech zwengelt de algemene werklust aan.

Ook Vanya vliegt er meteen in en voert het ene order na het andere in. Maar rond 16 uur loopt het systeem vast… vreemd! Met nog vier orders en 1 uur te gaan, probeert ze het euvel zelf te verhelpen. Twee orders krijgt ze er nog door, maar dan blokkeert alles opnieuw. Vanya heeft geen keuze, ze laat de boel voor wat het is. Alle collega’s zijn al naar huis en binnen een kwartier sluit de crèche…

Dinsdag 3 maart 2020

Grote tumult op de aankoopafdeling. Op Order Entry hebben ze een artikel ingevoerd dat al 3 jaar niet meer bestaat. Hoe is dat nu mogelijk? Alle ogen zijn op Vanya gericht. Zij is 200 % zeker dat ze het bewuste artikel niet heeft ingevoerd.

Maar het ís er wel degelijk. Deleten dan maar? Hm, dat lukt niet. Het artikel dient eerst gedeblokkeerd te worden om het nadien succesvol te kunnen verwijderen. Zo, opgelost!

Donderdag 5 maart 2020

Tom is deze week net gestart als Junior Picker in het magazijn, maar vandaag wil het niet vlotten. Hij loopt al 2 uur te zoeken naar één bepaald artikel. Hij vindt het maar niet… en durft ook geen hulp te vragen, want iedereen heeft het al zo druk.

Pas op het einde van de dag komt de aap uit de mouw: dat ene artikel is al lang weg uit het gamma. En om één of andere reden heeft Aankoop dit artikel gedeblokkeerd. Ondertussen is Tom wel serieus achteropgeraakt met picken.

Vrijdag 6 maart 2020

De parking staat vol vrachtwagens en geïrriteerde chauffeurs. Normaal staan de bestellingen altijd tijdig klaar. Maar blijkbaar is er net een nieuwe orderpicker begonnen. Kostelijke vogel, zeg!

Vanuit de vergaderzaal heeft de CEO zicht op de chaos beneden. Ook dat nog, denkt hij bedrukt. Hij zit in meeting met de financieel directeur die de curieuze cijfers van februari voorlegt. Er klopt werkelijk niets meer van de voorraadlijst en daardoor liggen ook alle andere cijfers overhoop.

Groot alarm!

Voor de CEO is het welletjes. Net in deze uitzonderlijk drukke periode stevent het bedrijf af op een fiasco. Hij eist een reconstructie van de feiten en een deftige uitleg: waar is dit alles fout gelopen?

Hebben die van ICT iets in het systeem veranderd? Wat is het aandeel van Aankoop hierin? En wat is er precies gebeurd op Order Entry? Hoezo, problemen met het systeem op 17 februari? Waarom heeft Vanya dat toen niet gemeld!

De root cause?

Na grondig onderzoek (en behoorlijk wat tijdverlies) wordt de root cause gevonden. Die is tweeledig:

  1. De ordernummers zijn niet uniek genoeg, waardoor het systeem orderlijnen van tien jaar geleden nu zomaar aan huidige orders plakt.
  2. In het systeem zweven talloze orderlijnen doelloos rond zonder header. Die hadden al lang verwijderd moeten zijn.

Kleine slordigheden met desastreuze gevolgen, dus.

Jammer, inderdaad. Op amper 3 weken tijd is de schade voor het bedrijf al aanzienlijk:

  • 2 klachtendossiers van grote klanten die alle extra kosten verhalen op het bedrijf
  • Interne strubbelingen tussen Aankoop en Order Entry
  • Vanya voelt zich ook nog eens geviseerd door het management
  • Tom twijfelt of hij in zo’n chaos wil blijven werken

Had het management deze chaos makkelijk kunnen vermijden?

Ik geloof van wel, ja. Hoe? Door het systeem goed te laten doorlichten op voorhand.

Exploratory testing is niet zomaar ‘een product uitproberen’, het gaat zoveel verder. Want de tester onderzoekt met al zijn technische kennis en menselijke intuïtie de mechanismen achter het systeem. Hij kijkt de code na en toetst zoveel mogelijk grenzen af, net om mogelijke fouten in de toekomst uit te schakelen.

Ondervind je op dit moment helemaal geen problemen in je database? Des te beter! Dan blijf je NU dus nog gespaard van financiële schade en menselijk leed. En dan is NU het uitgelezen moment om mij in te schakelen. 😉

Let’s talk!

Wie ik ben? Nina De Lille, aangenaam.
Al 30 jaar ben ik gepassioneerd door het cruciale belang van testing.

Met mijn bedrijf TALK TEST TRUST trek ik op missie. Want ik wil kwalitatieve testing terug op de kaart zetten. Kies je voor mij als testing partner en consultant, dan kies je voor verandering. Voor blijvende impact, toch wel.

Benieuwd hoe ik jouw business kan ondersteunen?

Bel me: 0475 63 57 58

Stuur gerust een mail: info@talktesttrust.com