Het moment van de user acceptance tests is het uur van de waarheid. Dan aanvaardt de klant het softwareproduct dat je opleverde… of niet. Sluiten jullie dit project af in gedeelde vreugde of met heel wat frustraties aan beide kanten?
Discussies op het mooiste moment van het ontwikkelingstraject kan je wel degelijk vermijden.
Bij een user acceptance test kijkt de klant na of het softwareproduct werkt zoals gevraagd. Jouw succes hangt af van twee cruciale voorwaarden: bewijsvoering en transparantie naar de klant toe. Wil je weten of je hier altijd even sterk in je schoenen staat? Ik kan jou daarbij helpen.
Ga je met mij in zee, dan doorlopen we samen het TTT-traject of Triple T-traject. Kenmerkend aan mijn werkmethode zijn deze drie stappen:
TALK, TEST & TRUST.
Succes begint bij een heldere communicatie. Jij brieft mij over jouw project en maakt jouw verwachtingen duidelijk. Ik stel jou de aanpak voor om deze verwachtingen in te lossen.
Bij user acceptance testing is het mijn doel om de communicatie te verbeteren tussen jouw mensen en de klant. Respect voor alle partijen staat daarbij centraal. Noem me gerust de buffer, de bumper of beter nog: de verbinder.
Ten eerste ligt mijn focus op jouw klant: wat verwacht hij? We maken duidelijke afspraken.
Daarna screen ik het bestaande testproces:
Tijdens een eerste testronde voer ik de user acceptance test alleen uit. Ik spoor zoveel mogelijk defecten op en rapporteer naar jullie in een test summary report.
In tweede en laatste instantie test ik samen met de klant, in de vorm van een opleiding of een presentatie. We loopen en schaven bij tot de klant 100 % tevreden is.
En daar stopt het niet wat mij betreft.
Tijdens de TEST-fase heb ik jouw testproces beter leren kennen. Lastige klanten zijn vaak niet de oorzaak van een discussie, maar een gebrekkige communicatie is dat wel. Hoe zorg je er dan voor dat je op een succesvolle manier communiceert, zowel intern als extern?
Ik bezorg jou een customized debriefing, volledig gedocumenteerd en gekaderd in een langetermijnvisie, met gerichte actiepunten voor een test process improvement met blijvende impact.
Ooit runde ik mijn eigen softwarebedrijf. Ik was developer, tester én business representative tegelijk. Als geen ander weet ik hoe belangrijk goede communicatie is tijdens een project. Zo geloof ik heilig in review meetings na iedere sprint.
Daarnaast ken ik alle technische knepen en valkuilen van het vak. Ik ben gecertificeerd in user acceptance testing. Wat ik vooral beoog? De samenwerking tussen jouw testers, business representatives en de eindklant faciliteren. Kwaliteit en een optimale user experience staan voorop in mijn werkmethode.